Kulturní, společenské, sportovní akce v Hradci Králové a okolí


Probíhající soutěže

VARHANNÍ KONCERT

VARHANNÍ KONCERT

21. ÚNORA 2019 V 19.30 HODIN, SÁL FILHARMONIE HK

GIUSEPPE VERDI: LA TRAVIATA

GIUSEPPE VERDI: LA TRAVIATA

26. ÚNORA 2019 V 19.00 HODIN, SÁL FILHARMONIE HK

HELICOPTER SHOW 2019

HELICOPTER SHOW 2019

18. KVĚTNA 2019 V 9.00 HODIN, LETIŠTĚ HRADEC KRÁLOVÉ

FILM MUSIC TOUR 2019

FILM MUSIC TOUR 2019

18. BŘEZNA 2019 V 19 HODIN, KC ALDIS, HRADEC KRÁLOVÉ

MADAMME DE PARIS

MADAMME DE PARIS

29. DUBNA 2019 V 19.00 HODIN, SÁL FILHARMONIE, HK

LADY PRAGA

LADY PRAGA

7. BŘEZNA 2019 VE 21 HODIN, AC KLUB, ZÁMOSTÍ 684/1, HK

Kalendárium

 <  ÚNOR 2019  > 
POÚT STČT SOBNE
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Doporučujeme

PLACHÝ st., Jiří

zpět


PLACHÝ st., Jiří Jiří PLACHÝ st. (* 29. 7. 1899 Železný Brod, okres Semily, † 2. 12. 1952 Praha, sebevražda)herec; bratr herce V. Plachého-Tůmy a otec herce J. Plachého. Pocházel z úřednické rodiny. Po maturitě na Vyšší průmyslové škole strojní v Pardubicích pracoval jako konstruktér v pardubické továrně na mlýnské stroje. Roku 1921 se zapsal na ČVUT v Praze. Po celou tuto dobu se však intenzivně zajímal o divadlo jako ochotnický herec a režisér. Studia nakonec přerušil, aby se divadlu věnoval profesionálně. Roku 1922 byl přijat jako elév činohry Národního divadla v Praze a v následující sezoně jej angažoval režisér Jan Bor jako herce do Švandova divadla na Smíchově. Odtud roku 1927 odešel, aby založil vlastní putovní společnost Česká komorní scéna, v níž se pokusil realizovat umělecky náročný repertoár. Když tuto scénu musel v důsledku hlásící se hospodářské krize po dvou letech rozpustit, znovu přijal nabídku Jana Bora, tentokrát ale do Městského divadla na Vinohradech, kde setrval do roku 1948 (od roku 1937 zde působil i jako režisér a na sklonku okupace jako umělecký šéf). Roku 1948 se stal členem činohry Národního divadla a zůstal zde až do dobrovolné smrti (za záhadných okolností). Herectví Plachého vyrůstalo na rolích chlapského typu. Předurčovala jej k nim jak statná, ztepilá postava, tak ostře řezaný tvárný obličej s břitkým výrazem. Disponoval melodickým hlasem, schopným velkých modulačních rozdílů, který zněl jednou suše až mrazivě, jindy jako by se vydral až z hloubi zjitřeného nitra. Stejně bravurně ovládal pružné tělo, používal promyšlené, ostře kreslené mimiky či gestikulace. Pro jeho mužně prostý, sugestivní herecký projev, který nezřídka na sebe bral podobu démoničnosti, uhrančivosti, posupnosti nebo barbarskosti, byla charakteristická ironie a sžíravý sarkasmus. Nejednou však uplatnil také aristokratickou rezervovanost, která byla výsledkem hrdého sebeovládání, nikoli citového chladu. Plachý, působící v mládí svým bizarním zjevem jako jakýsi cizokrajný pták, hrával superiorní, ironické a temperamentní muže vyspělého intelektu, kteří byli buď v obraně nebo v útoku proti svému okolí. Na Vinohradech hrál Karla Moora v Schillerových Loupežnících, Ivana Karamazova v dramatizaci Dostojevského románu Bratři Karamazovi, Kolbena v Langrově Dvaasedmdesátce, Wehrhahna v Hauptmannově Bobřím kožichu, Johna Borkmana a stavitele Solnese v dramatech Ibsenových, Oinomaia ve Vrchlického a Fibichových Námluvách Pelopových, Famusova v Hoři z rozumu, hraběte Warwicka v Shawově Svaté Janě, v Národním divadle výtečně souzněl s postavami Besemenova v Měšťácích, Vávry v Maryše, Čubkina v Ženitbě, Zikmunda v Janu Žižkovi, Jakuba Vojnara ve Vojnarce aj. Sugestivními nebo přinejmenším nepřehlédnutelnými výkony obdařil bezmála čtyřicet filmů. Před kamerou se poprvé objevil již v němé éře, kdy si zahrál studovaného syna mlynáře Karáska (F. Balek-Brodský) v lidové veselohře S. InnemannaF. Seidla Z českých mlýnů (1925). Poté se přestal o film zajímat a vrátil se k němu až roku 1933. Bohužel, tehdejší film. podnikatelé a režiséři nedokázali ve svých dílech patřičně zhodnotit kvality jeho hereckého umění. A tak v době, kdy hrál na vinohradské scéně stěžejní role světového repertoáru, ho získávali jen málo významní režiséři pro umělecky téměř bezcenné filmy nenáročných žánrů, ve kterých představoval např. učitele (V tom domečku pod Emauzy, 1933), inženýry (Pokušení paní Antonie, 1934; Na růžích ustláno,1934), lékaře (Jedna z milionu, 1935), akademického malíře (Cácorka, 1935), advokáta (První políbení, 1935), prezidenta pražské firmy (Lízin let do nebe, 1937), ředitele banky (Druhé mládí, 1938; Srdce v celofánu, 1939) a div. podnikatele (Bláhové děvče, 1938; Směry života, 1940). Stereotyp elegantních mužů s nejrůznějšími akademickými tituly, důstojníků, obchodních a průmyslových magnátů mu připadl i v hodnotnějších filmech M. Friče Jedenácté přikázání (1935), V. Borského Jan Výrava (1937) a L. Broma Vyděrač (1937). Výjimkou byl prostý železničář Rabas v Holmanově a Slavíčkově legionářském filmu Zborov (1938). Až znárodněná kinematografie mu umožnila vytvořit velké, dramatické charakterní postavy. Stejně přesvědčivě hrál negativní a namyšlené typy i postavy sympatické, představitele šlechty a buržoazie i prosté lidi z města a venkova. Zatímco ve Weissových Dravcích (1948) věrohodně uchopil postavu kapitalistického stavebního podnikatele Novotného, sabotujícího hospodářskou výstavbu země na socialistickém základě, ve Vávrově Němé barikádě (1949) byl stejně přesvědčivým uhlíře a prostým bojovníkem, bránícím Prahu před zničením poraženými a prchajícími fašisty. Zaskvěl se i v rozsahem nelehké roli sobeckého a teatrálně afektovaného herce kočovné společnosti Mistra Bena Mertense v J. Grussově zfilmování Poláčkova humoristického románu Hostinec „U kamenného stolu“ (1948). Dva velké a zcela odlišné židovské typy (hamižného bohatého kupce a starého pomateného vetešníka) vytvořil v Krňanského filmu Nikola Šuhaj (1947) a v Radokově obludné vizi židovského utrpení za okupace Daleká cesta (1949). Nezapomenutelný byl jeho chladnokrevný intrikán a vůdce mezinárodní anarchistické organizace d’Hémon ve Vávrově Krakatitu (1948), zatímco ze zcela jiného kadlubu byl ulit prostý a přímý budovatel pohraničí hospodář Vincenc Postava z dalšího Vávrova filmu Nástup (1952), a zejména starý nahluchlý vorařský dědek Šindelář v komedii V. Wassermana Plavecký mariáš (1952). Hrál lékaře v prvních filmech Miloše Makovce Případ dr. Kováře (1950) a Veselý souboj (1950), zatímco v jeho dalším filmu, životopisném příběhu cestovatele Emila Holuba Velké dobrodružství (1952), představoval bezohledného vykořisťovatele afrických kolonií obchodníka Wayna. Podobně nesympatickou rolí, ovšem v komediální poloze, byl mezinárodní podvodník a šarlatán Kelly, alchymista císaře Rudolfa II. (J. Werich) v historické komedii M. Friče Císařův pekař – Pekařův císař (1951). Nejplodnější byla Plachého herecká spolupráce s režisérem Václavem Krškou, v jehož oblíbených životopisných filmech zpodobňoval historické postavy: advokáta Františka Augusta Braunera (Revoluční rok 1948, 1949), ředitele polytechniky, profesora Františka Gerstnera (Posel úsvitu, 1950), hraběte Schönborna (Mikoláš Aleš, 1951) a sociálnědemokratického předáka Antonína Němce (Mladá léta, 1952). Své největší a nejkrásnější role se dočkal ve svém posledním dokončeném filmu, v Krškově šrámkovském melodramatu Měsíc nad řekou (1953), kde sehrál postavu Hlubinova nejlepšího přítele Josefa Roškota. Slavnostní premiéry se však již nedožil. Nedokončil ani svoji další roli lichváře Jestřába, kterou místo něho v dramatu V. Borského Jestřáb kontra Hrdlička (1953) dohrál J. Marvan. Jako dlouholetý profesor na dramatickém oddělení Pražské konzervatoře (1935–49) a lektor herectví na DAMU (1949–52) ovlivnil několik hereckých generací. Byl činný jako funkcionář Ústřední jednoty českého herectva. Roku 1940 obdržel cenu České akademie věd. Jeho tvůrčí profil přináší knižní monografie Antonína Dvořáka Jiří Plachý (1964) a film. medailón Jiří Plachý (1961), který natočil Miroslav Hubáček.

S LASKAVÝM SVOLENÍM PANA MILOŠE FIKEJZE
http://www.libri.cz/databaze/film/heslo/3692

Všichni dobří rodáci

PETR ULRYCH

PETR ULRYCH

Je pikantní, že krásu moravských lidovek učí posluchače znovuobjevovat rodilý Hradečák.

FRANTIŠEK ERIK ŠAMAN

FRANTIŠEK ERIK ŠAMAN

Když jsem vybíral mezi výročími F. A. Šamana a Fráni Šrámka, přednost dostal prvně jmenovaný, byť jde o literáta patřícího výhradně své době.

FRANTIŠEK ULRICH

FRANTIŠEK ULRICH

Asi nejdůležitější starosta historie našeho města František Ulric se narodil 6. února 1859 v Hradci Králové.

Knižní tipy

DĚTSKÉ NAHRÁVACÍ ALBUM - Nahrajte si a poslouchejte hlas svého děťátka

DĚTSKÉ NAHRÁVACÍ ALBUM
Nahrajte si a poslouchejte hlas svého děťátka

Unikátní dětské album, díky kterému si můžete nahrát hlásek vašeho dítěte a poslouchat ho, kdykoli budete chtít.

MIROSLAV ZIKMUND, PETR HORKÝ, MIROSLAV NÁPLAVA  A VLADIMÍR KROC - Století Miroslava Zikmunda

MIROSLAV ZIKMUND, PETR HORKÝ, MIROSLAV NÁPLAVA A VLADIMÍR KROC
Století Miroslava Zikmunda

Knihu v dárkovém balení doplňuje originální propiska a DVD s životopisným filmem, jenž přináší osobitý pohled na bouřlivé dějiny dvacátého století očima muže, který poznal celý svět.

PAUL ARCHER, JOHNO ELLISON - Tři kamarádi, jeden taxík, žádný plán…

PAUL ARCHER, JOHNO ELLISON
Tři kamarádi, jeden taxík, žádný plán…

Praštěnější ten nápad už být nemohl: tři kluci se rozhodli, že si hezky pohodlně objedou svět ve vysloužilém londýnském taxíku, který sehnali přes Ebay.

Hudební tipy

NAIMA - Naima (1986, 2018)

NAIMA
Naima (1986, 2018)


Naima (1986, 2018)

Kvarteto Naima bylo jedním z největších objevů českého jazzu osmdesátých let.

ROCK LINE 1970 - 1974

ROCK LINE 1970 - 1974

Čtvrté pokračování úspěšné 2CD kompilační řady.

ALENA MORNŠTAJNOVÁ (ČTE JAROMÍR DULAVA) - Hotýlek

ALENA MORNŠTAJNOVÁ (ČTE JAROMÍR DULAVA)
Hotýlek


Hotýlek

Střídají se režimy, střídají se hosté, něco se ale nemění…

Hradecko

The Dire Straits Experience

Pokračovatelé slavné kapely Dire Straits - britský projekt The Dire Straits Experience - míří opět do ČR a Rakouska.

Studentský ples Univerzity Hradec Králové 2019

Říkají Vám něco jména Andy Warhol, či Roy Lichtenstein? Ne!? Pak je na čase zlepšit si Vaše znalosti, tématem letošního plesu je totiž Pop-art!

Tiskové zprávy

V pondělí 18. 2. 2019 změna otevírací doby Městských lázní

V pondělí 18. 2. 2019 změna otevírací doby Městských lázní

V pondělí 18. 2. 2019 budou Městské lázně z důvodu sanitárního úklidu dopoledne otevřeny plavání veřejnosti od 12.00 do 21.00 hod. Otevírací doba Plaveckého bazénu 50 m zůstává nezměněna.

Děkujeme za pochopení.

SVĚTOVÉ MUZIKÁLY

SVĚTOVÉ MUZIKÁLY

CATS – WEST SIDE STORY – MY FAIR LADY – BÍDNÍCI aj.
Sobota 30. 3. 2019 18:30h.

ADALBERTINUM
HRADEC KRÁLOVÉ www.adalbertinum.cz

MUSICA FESTIVA DI PRAGA Lenka Šťastná – soprán, Pavel Kloub - kytara
Eva Schwanová – flétna, Šárka Trávníčková – housle

Kalendárium

 <  ÚNOR 2019  > 
POÚT STČT SOBNE
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Připravované akce

Kulturní akce - Infotour 2019
Kulturní akce - FILM MUSIC TOUR
Kulturní akce - Helicopter Show 2019
Kulturní akce - K A M I L   L H O T Á K  -  kresby, grafika
Kulturní akce - SVĚTOVÉ MUZIKÁLY
Kulturní akce - DIVADLO DRAK LABYRINT

Kulturní, společenské, sportovní akce v Hradci Králové a okolí

Kulturní akce v Hradci KrálovéHradecká a kulturní společnost s.r.o.

Elektronická podoba Kulturního měsíčníku města Hradce Králové GÉČKO je vydávána ve spolupráci s Hradeckou kulturní a vzdělávací společností.
Změna programů vyhrazena - Za obsah inzerátů odpovídá zadavatel
Použití jakýchkoliv údajů či obrazového doprovodu z těchto stránek možné výhradně se svolením redakce

Partneři

TOPlist TOPlist