Kulturní, společenské, sportovní akce v Hradci Králové a okolí


Probíhající soutěže

GIUSEPPE VERDI: LA TRAVIATA

GIUSEPPE VERDI: LA TRAVIATA

26. ÚNORA 2019 V 19.00 HODIN, SÁL FILHARMONIE HK

HELICOPTER SHOW 2019

HELICOPTER SHOW 2019

18. KVĚTNA 2019 V 9.00 HODIN, LETIŠTĚ HRADEC KRÁLOVÉ

FILM MUSIC TOUR 2019

FILM MUSIC TOUR 2019

18. BŘEZNA 2019 V 19 HODIN, KC ALDIS, HRADEC KRÁLOVÉ

MADAMME DE PARIS

MADAMME DE PARIS

29. DUBNA 2019 V 19.00 HODIN, SÁL FILHARMONIE, HK

LADY PRAGA

LADY PRAGA

7. BŘEZNA 2019 VE 21 HODIN, AC KLUB, ZÁMOSTÍ 684/1, HK

Kalendárium

 <  ÚNOR 2019  > 
POÚT STČT SOBNE
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Doporučujeme

PUCHOLT, Vladimír

zpět


PUCHOLT, Vladimír Vladimír PUCHOLT (* 30. 12. 1942 Praha)  – herec a lékař. Jako školák začal hrát dětské role ve filmu. Po dokončení gymnázia se rozhodoval mezi studiem medicíny, herectví a jazyků. Pro humanitní vzdělávání však neměl vhodné kádrové předpoklady, neboť jeho otec, bývalý advokát s vlastní prosperující praxí, skončil po roce 1948 jako nádeník a topič. Když nebyl přijat ani na DAMU, vyučil se spojovacím mechanikem v Tesle Karlín. K dalším hereckým zkouškám, při kterých již uspěl, ho obětavě připravoval L. Pešek. Po absolvování DAMU (1965) hrál dvě sezony v pražském Činoherním klubu, jehož poetika a inscenační styl, mající blízko k estetice film. nové vlny, plně korespondovaly s jeho autentickým, bezprostředním herectvím. Ačkoliv na jevišti nevytvořil mnoho rolí, každá z nich získala nádech legendy, ať už to byl Halibut v Menzelově inscenaci O’Caseyho frašky Pension pro svobodné pány, titulní hrdina ve Smočkově burleskní komedii Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho nebo Chlestakov v Kačerově nastudování Gogolova Revizora. Obdobné pozice dosáhl svými kreacemi na poli kinematografie, která ho navíc přiblížila celému světu. V době největších úspěchů a popularity, kdy ho kritika i diváci shodně považovali za nejslibnější herecký talent nastupující generace, k překvapení mnohých zcela rezignoval na uměleckou dráhu. Nejen únava, společenské a politické tlaky, jimž byl neustále vystavován, ale hlavně touha pomáhat nemocným lidem byla hlavním důvodem jeho odchodu do Velké Británie v červnu 1967. Nejprve se živil uklízením bytů a mytím výloh. Díky doporučení respektovaného film. režiséra Lindsaye Andersona, s nímž se spřátelil při natáčení filmu Lásky jedné plavovlásky, vystudoval s vyznamenáním medicínu na univerzitě v Sheffieldu (1968–1974). Sedm let pak působil jako dětský lékař v Anglii a od roku 1981 v Kanadě (1981–82 a od 1985 v Torontu, 1982–85 v severokanadském North Bay), kde dodnes pracuje jako šéflékař novorozeneckého oddělení torontské nemocnice a zároveň provozuje soukromou pediatrickou praxi. Ve filmu debutoval jako desetiletý hoch spolu se svou mladší sestrou Jarmilou v dětském příběhu režisérů Matějovského a Slavíčka Konec strašidel (1952). Následovala řada dalších, tu větších, tu epizodních chlapeckých rolí, z nichž zasluhují jmenovitě zmínit aspoň mladičký fotoamatér (jeho otce hrál V. Trégl) v Makovcově veselohře ze života svazarmovských parašutistů Návštěva z oblak (1955), žák Chocholka ve veselohře O. Lipského Vzorný kinematograf Haška Jaroslava (1955), hokejový rozhodčí v dětském filmu Čeňka Duby Brankář bydlí v naší ulici (1957), zámečnický učeň v Blumenfeldově detektivní komedii Kasaři (1958), kominík a učeň ve dvou povídkách čapkovského filmu O věcech nadpřirozených (1958) J. Krejčíka, Cyrilek Bureš v Novákově družstevnické moralitě Žalobníci (1960) a výrostek ve Valáškově Malém Bobšovi (1961). Ty všechny patřily k velmi nesmělým Pucholtovým hereckým začátkům. K nečekanému obratu došlo roku 1963, kdy byl oceněn Čestným uznáním na VI. dnech krátkého filmu v Karlových Varech za roli „chuligána s podmínkou“ Tondy Zemánka v tv. filmu Jiřího Sequense Šestý do party (1962). Téhož roku rozpoznal půvab jeho přirozeného herectví začínající režisér M. Forman a obsadil ho do role nedisciplinovaného hudebníka kolínské dechovky Vládi v první části filmu Konkurs (1963) nazvané Kdyby ty muziky nebyly. Zde se také poprvé Pucholt setkal s nehercem J. Vostrčilem v roli přísného kapelníka. Forman zhodnotil jeho herecké kvality i ve svých dalších filmech, díky nimž pronikl do mezinárodního povědomí. Nejdříve to byla úloha pomaleji myslícího zednického učně Čendy Semeráda, kamaráda titulního hrdiny (L. Jakim), v polodokumentaristickou metodou natočené komedii Černý Petr (1963). I když se jednalo o vedlejší, diametrálně odlišnou postavu od titulní postavy mladičkého učně v samoobsluze, některé jeho scény (na plovárně, na taneční zábavě s mistrem, setkání s Petrovým otcem, opět s J. Vostrčilem, při vracení vypůjčené dvacetikoruny) dodnes rezonují svou hereckou bezprostředností. Totéž platí i o jeho kreaci v hořké komedii Lásky jedné plavovlásky (1965), kde hrál lehkovážného klavíristu zájezdové skupiny Mildu, který se při účinkování na taneční zábavě v malém městě seznámil s plavovlasou dělnicí Andulou (H. Brejchová) a strávil s ní noc (nezapomenutelná „nahá“ scéna s roletou). Netušil, že po lásce hladovějící dívka se do něho opravdu hluboce zamiluje a přijede za ním do Prahy, kde teprve z nepříjemného rozhovoru s jeho rodiči (M. Ježková a J. Šebánek) pozná, že se opět zmýlila. Protikladem tohoto svůdnického typu byla úloha charakterního milovníka romantických rysů v dnes již klasickém muzikálu L. Rychmana Starci na chmelu (1964), příběhu lásky samotářského a hloubavého studenta Filipa a jeho sličné spolužačky Hanky (I. Pavlová), jejichž citové vzplanutí na chmelové brigádě má pro oba osudové následky. Po psychologické stránce zajímavou postavu sedmnáctiletého chuligána Jirky Kouby zvaného Žluťásek mu svěřil Ladislav Helge v dramatu První den mého syna (1964). Staršího dělníka, který se mu snažil v radosti nad narozením prvního syna pomoci z životní krize, hrál P. Kostka, Žluťáskovu slabošskou matku H. Kružíková a surového a bezohledného vůdce Žluťáskovy party L. Munzar. V Brynychově psychologickém filmu z vojenského prostředí Souhvězdí Panny (1965) mu připadla hezká postavička svobodníka Veleby zvaného Velebníček, staršího zdravotníka leteckého útvaru, který obětavě pomáhal při setkání mladé milenecké dvojice vojína Standy (J. Čáp) a jeho dívky (J. Obermaierová). Posledním filmem, v němž se před emigrací objevil na plátnech našich kin, byla veselohra J. Krejčíka Svatba jako řemen (1967). S J. Vostrčilem vytvořil dvojici příslušníků VB, vyšetřujících na malém městě případ údajného znásilnění prodavačky samoobsluhy slečny Haničky (I. Janžurová). Proti svému staršímu, klidnému, zkušenému a rozšafnému kolegovi vystupoval jako horlivý nováček, který pokazil, co jen mohl. V některých scénách přecházela komediálnost této postavy až do grotesky. Před kameru se Pucholt vrátil ještě dvakrát. Už jako student 1. ročníku medicíny vyhověl nabídce německého režiséra Petera Lilienthala, s nímž natočil v Berlíně historický film Malatesta (1969) o stejnojmenném italském vůdci londýnské anarchistické skupiny v roce 1910. Ztvárnění vedlejší role anarchisty Gardsteina mu vyneslo německou film. cenu. Po třicetileté pauze se pokusil nepříliš zdařile „vzkřísit“ jeho herectví režisér Vojtěch Jasný ve svém autobiograficky laděném poetickém snímku Návrat ztraceného ráje (1999). Pucholt v něm ztělesnil exulanta se symbolickým jménem Jan Poutník, režiséra a pedagoga newyorské umělecké školy, který se po čtvrt století vrací z New Yorku do rodného moravského městečka a přemýšlí o definitivním návratu, k němuž se však nakonec neodhodlá. Nejspíš ani samotný Pucholt již nezopakuje další herecký „comeback“. Jeho film. kariéra netrvala dlouho, nicméně výrazně obohatil škálu film. herectví 60. let minimálně tím, že přispěl k jeho zcivilnění svým spontánním, někdy až dojemně překotným projevem s přirozenou dikcí. Právě tím dodával punc věrohodnosti všem svým nedokonalým hrdinům, trochu neohrabaným, mnohdy váhavým a pochybujícím, někdy ale i roztomile vychytralým a poněkud sobeckým outsiderům, kteří v životě něco hledají a po něčem touží. Odzbrojovali svou bezelstnou upřímností, která nastavovala kruté zrcadlo ustrašené a prolhané morálce „socialistického“ Československa. Jeho složitý osud a vyhraněné názory přibližuje čtyřicetiminutový dokument Martina Slunéčka a Miloslava Šmídmajera Tři životy Vladimíra Pucholta (1996).
S LASKAVÝM SVOLENÍM PANA MILOŠE FIKEJZE
http://www.libri.cz/databaze/film/heslo/3922

Všichni dobří rodáci

PETR ULRYCH

PETR ULRYCH

Je pikantní, že krásu moravských lidovek učí posluchače znovuobjevovat rodilý Hradečák.

FRANTIŠEK ERIK ŠAMAN

FRANTIŠEK ERIK ŠAMAN

Když jsem vybíral mezi výročími F. A. Šamana a Fráni Šrámka, přednost dostal prvně jmenovaný, byť jde o literáta patřícího výhradně své době.

FRANTIŠEK ULRICH

FRANTIŠEK ULRICH

Asi nejdůležitější starosta historie našeho města František Ulric se narodil 6. února 1859 v Hradci Králové.

Knižní tipy

MIROSLAV ZIKMUND, PETR HORKÝ, MIROSLAV NÁPLAVA  A VLADIMÍR KROC - Století Miroslava Zikmunda

MIROSLAV ZIKMUND, PETR HORKÝ, MIROSLAV NÁPLAVA A VLADIMÍR KROC
Století Miroslava Zikmunda

Knihu v dárkovém balení doplňuje originální propiska a DVD s životopisným filmem, jenž přináší osobitý pohled na bouřlivé dějiny dvacátého století očima muže, který poznal celý svět.

DĚTSKÉ NAHRÁVACÍ ALBUM - Nahrajte si a poslouchejte hlas svého děťátka

DĚTSKÉ NAHRÁVACÍ ALBUM
Nahrajte si a poslouchejte hlas svého děťátka

Unikátní dětské album, díky kterému si můžete nahrát hlásek vašeho dítěte a poslouchat ho, kdykoli budete chtít.

PAUL ARCHER, JOHNO ELLISON - Tři kamarádi, jeden taxík, žádný plán…

PAUL ARCHER, JOHNO ELLISON
Tři kamarádi, jeden taxík, žádný plán…

Praštěnější ten nápad už být nemohl: tři kluci se rozhodli, že si hezky pohodlně objedou svět ve vysloužilém londýnském taxíku, který sehnali přes Ebay.

Hudební tipy

JAN SPÁLENÝ A ASPM - Nemůžu popadnout tvůj dech (2019)

JAN SPÁLENÝ A ASPM
Nemůžu popadnout tvůj dech (2019)


Nemůžu popadnout tvůj dech (2019)

Původně folkbluesové Trio léty dospělo a koncem minulého tisíciletí vyzrálo do podoby crossoverového kvintetu.

NAIMA - Naima (1986, 2018)

NAIMA
Naima (1986, 2018)


Naima (1986, 2018)

Kvarteto Naima bylo jedním z největších objevů českého jazzu osmdesátých let.

ROCK LINE 1970 - 1974

ROCK LINE 1970 - 1974

Čtvrté pokračování úspěšné 2CD kompilační řady.

Hradecko

Nikola Tesla - přednáška

Přednáška Byl jedním z největších vynálezců, který zanechal lidstvu stovky objevů (např. asynchronní motor, bezdrátovou komunikaci). Byl výjimečnou osobností už pro zvláštní způsob své tvorby. Místo složitých nákresů dával přednost umění imaginace vycházející z hlubin lidské duše. Můžeme se i my tomuto umění naučit?

Tiskové zprávy

Příští týden startuje La Película, zve na Penelope Cruz s Bardemem, politický thriller i opěvovanou Romu.

Příští týden startuje La Película, zve na Penelope Cruz s Bardemem, politický thriller i opěvovanou Romu.

Nejen na novinku z dílny oscarového režiséra Asghara Farhadiho v hlavních rolích s Javierem Bardemem a Penélope Cruz zve filmové fanoušky festival LA PELÍCULA, který v královéhradeckém Bio Central odstartuje již příští týden, v pondělí 25. února.

Kalendárium

 <  ÚNOR 2019  > 
POÚT STČT SOBNE
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Připravované akce

Kulturní akce - Infotour 2019
Kulturní akce - FILM MUSIC TOUR
Kulturní akce - Helicopter Show 2019
Kulturní akce - K A M I L   L H O T Á K  -  kresby, grafika
Kulturní akce - SVĚTOVÉ MUZIKÁLY
Kulturní akce - DIVADLO DRAK LABYRINT

Kulturní, společenské, sportovní akce v Hradci Králové a okolí

Kulturní akce v Hradci KrálovéHradecká a kulturní společnost s.r.o.

Elektronická podoba Kulturního měsíčníku města Hradce Králové GÉČKO je vydávána ve spolupráci s Hradeckou kulturní a vzdělávací společností.
Změna programů vyhrazena - Za obsah inzerátů odpovídá zadavatel
Použití jakýchkoliv údajů či obrazového doprovodu z těchto stránek možné výhradně se svolením redakce

Partneři

TOPlist TOPlist