Kulturní, společenské, sportovní akce v Hradci Králové a okolí


Probíhající soutěže

ČECHOMOR

ČECHOMOR

10. ČERVNA 2019 V 19.00 HODIN, IDEON PARDUBICE

ČESKÉ HRADY 2019

ČESKÉ HRADY 2019

19. - 20. ČERVENCE 2019, KUNĚTICKÁ HORA U PARDUBIC

TANGO ARGENTINO - ESCUALO QUINTET

TANGO ARGENTINO - ESCUALO QUINTET

29. května 2019 v 19.30, aula Obchodní akademie, Pospíšilova 365, HK

Kalendárium

 <  KVĚTEN 2019  > 
POÚT STČT SOBNE
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Doporučujeme

PUCHOLT, Vladimír

zpět


PUCHOLT, Vladimír Vladimír PUCHOLT (* 30. 12. 1942 Praha)  – herec a lékař. Jako školák začal hrát dětské role ve filmu. Po dokončení gymnázia se rozhodoval mezi studiem medicíny, herectví a jazyků. Pro humanitní vzdělávání však neměl vhodné kádrové předpoklady, neboť jeho otec, bývalý advokát s vlastní prosperující praxí, skončil po roce 1948 jako nádeník a topič. Když nebyl přijat ani na DAMU, vyučil se spojovacím mechanikem v Tesle Karlín. K dalším hereckým zkouškám, při kterých již uspěl, ho obětavě připravoval L. Pešek. Po absolvování DAMU (1965) hrál dvě sezony v pražském Činoherním klubu, jehož poetika a inscenační styl, mající blízko k estetice film. nové vlny, plně korespondovaly s jeho autentickým, bezprostředním herectvím. Ačkoliv na jevišti nevytvořil mnoho rolí, každá z nich získala nádech legendy, ať už to byl Halibut v Menzelově inscenaci O’Caseyho frašky Pension pro svobodné pány, titulní hrdina ve Smočkově burleskní komedii Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho nebo Chlestakov v Kačerově nastudování Gogolova Revizora. Obdobné pozice dosáhl svými kreacemi na poli kinematografie, která ho navíc přiblížila celému světu. V době největších úspěchů a popularity, kdy ho kritika i diváci shodně považovali za nejslibnější herecký talent nastupující generace, k překvapení mnohých zcela rezignoval na uměleckou dráhu. Nejen únava, společenské a politické tlaky, jimž byl neustále vystavován, ale hlavně touha pomáhat nemocným lidem byla hlavním důvodem jeho odchodu do Velké Británie v červnu 1967. Nejprve se živil uklízením bytů a mytím výloh. Díky doporučení respektovaného film. režiséra Lindsaye Andersona, s nímž se spřátelil při natáčení filmu Lásky jedné plavovlásky, vystudoval s vyznamenáním medicínu na univerzitě v Sheffieldu (1968–1974). Sedm let pak působil jako dětský lékař v Anglii a od roku 1981 v Kanadě (1981–82 a od 1985 v Torontu, 1982–85 v severokanadském North Bay), kde dodnes pracuje jako šéflékař novorozeneckého oddělení torontské nemocnice a zároveň provozuje soukromou pediatrickou praxi. Ve filmu debutoval jako desetiletý hoch spolu se svou mladší sestrou Jarmilou v dětském příběhu režisérů Matějovského a Slavíčka Konec strašidel (1952). Následovala řada dalších, tu větších, tu epizodních chlapeckých rolí, z nichž zasluhují jmenovitě zmínit aspoň mladičký fotoamatér (jeho otce hrál V. Trégl) v Makovcově veselohře ze života svazarmovských parašutistů Návštěva z oblak (1955), žák Chocholka ve veselohře O. Lipského Vzorný kinematograf Haška Jaroslava (1955), hokejový rozhodčí v dětském filmu Čeňka Duby Brankář bydlí v naší ulici (1957), zámečnický učeň v Blumenfeldově detektivní komedii Kasaři (1958), kominík a učeň ve dvou povídkách čapkovského filmu O věcech nadpřirozených (1958) J. Krejčíka, Cyrilek Bureš v Novákově družstevnické moralitě Žalobníci (1960) a výrostek ve Valáškově Malém Bobšovi (1961). Ty všechny patřily k velmi nesmělým Pucholtovým hereckým začátkům. K nečekanému obratu došlo roku 1963, kdy byl oceněn Čestným uznáním na VI. dnech krátkého filmu v Karlových Varech za roli „chuligána s podmínkou“ Tondy Zemánka v tv. filmu Jiřího Sequense Šestý do party (1962). Téhož roku rozpoznal půvab jeho přirozeného herectví začínající režisér M. Forman a obsadil ho do role nedisciplinovaného hudebníka kolínské dechovky Vládi v první části filmu Konkurs (1963) nazvané Kdyby ty muziky nebyly. Zde se také poprvé Pucholt setkal s nehercem J. Vostrčilem v roli přísného kapelníka. Forman zhodnotil jeho herecké kvality i ve svých dalších filmech, díky nimž pronikl do mezinárodního povědomí. Nejdříve to byla úloha pomaleji myslícího zednického učně Čendy Semeráda, kamaráda titulního hrdiny (L. Jakim), v polodokumentaristickou metodou natočené komedii Černý Petr (1963). I když se jednalo o vedlejší, diametrálně odlišnou postavu od titulní postavy mladičkého učně v samoobsluze, některé jeho scény (na plovárně, na taneční zábavě s mistrem, setkání s Petrovým otcem, opět s J. Vostrčilem, při vracení vypůjčené dvacetikoruny) dodnes rezonují svou hereckou bezprostředností. Totéž platí i o jeho kreaci v hořké komedii Lásky jedné plavovlásky (1965), kde hrál lehkovážného klavíristu zájezdové skupiny Mildu, který se při účinkování na taneční zábavě v malém městě seznámil s plavovlasou dělnicí Andulou (H. Brejchová) a strávil s ní noc (nezapomenutelná „nahá“ scéna s roletou). Netušil, že po lásce hladovějící dívka se do něho opravdu hluboce zamiluje a přijede za ním do Prahy, kde teprve z nepříjemného rozhovoru s jeho rodiči (M. Ježková a J. Šebánek) pozná, že se opět zmýlila. Protikladem tohoto svůdnického typu byla úloha charakterního milovníka romantických rysů v dnes již klasickém muzikálu L. Rychmana Starci na chmelu (1964), příběhu lásky samotářského a hloubavého studenta Filipa a jeho sličné spolužačky Hanky (I. Pavlová), jejichž citové vzplanutí na chmelové brigádě má pro oba osudové následky. Po psychologické stránce zajímavou postavu sedmnáctiletého chuligána Jirky Kouby zvaného Žluťásek mu svěřil Ladislav Helge v dramatu První den mého syna (1964). Staršího dělníka, který se mu snažil v radosti nad narozením prvního syna pomoci z životní krize, hrál P. Kostka, Žluťáskovu slabošskou matku H. Kružíková a surového a bezohledného vůdce Žluťáskovy party L. Munzar. V Brynychově psychologickém filmu z vojenského prostředí Souhvězdí Panny (1965) mu připadla hezká postavička svobodníka Veleby zvaného Velebníček, staršího zdravotníka leteckého útvaru, který obětavě pomáhal při setkání mladé milenecké dvojice vojína Standy (J. Čáp) a jeho dívky (J. Obermaierová). Posledním filmem, v němž se před emigrací objevil na plátnech našich kin, byla veselohra J. Krejčíka Svatba jako řemen (1967). S J. Vostrčilem vytvořil dvojici příslušníků VB, vyšetřujících na malém městě případ údajného znásilnění prodavačky samoobsluhy slečny Haničky (I. Janžurová). Proti svému staršímu, klidnému, zkušenému a rozšafnému kolegovi vystupoval jako horlivý nováček, který pokazil, co jen mohl. V některých scénách přecházela komediálnost této postavy až do grotesky. Před kameru se Pucholt vrátil ještě dvakrát. Už jako student 1. ročníku medicíny vyhověl nabídce německého režiséra Petera Lilienthala, s nímž natočil v Berlíně historický film Malatesta (1969) o stejnojmenném italském vůdci londýnské anarchistické skupiny v roce 1910. Ztvárnění vedlejší role anarchisty Gardsteina mu vyneslo německou film. cenu. Po třicetileté pauze se pokusil nepříliš zdařile „vzkřísit“ jeho herectví režisér Vojtěch Jasný ve svém autobiograficky laděném poetickém snímku Návrat ztraceného ráje (1999). Pucholt v něm ztělesnil exulanta se symbolickým jménem Jan Poutník, režiséra a pedagoga newyorské umělecké školy, který se po čtvrt století vrací z New Yorku do rodného moravského městečka a přemýšlí o definitivním návratu, k němuž se však nakonec neodhodlá. Nejspíš ani samotný Pucholt již nezopakuje další herecký „comeback“. Jeho film. kariéra netrvala dlouho, nicméně výrazně obohatil škálu film. herectví 60. let minimálně tím, že přispěl k jeho zcivilnění svým spontánním, někdy až dojemně překotným projevem s přirozenou dikcí. Právě tím dodával punc věrohodnosti všem svým nedokonalým hrdinům, trochu neohrabaným, mnohdy váhavým a pochybujícím, někdy ale i roztomile vychytralým a poněkud sobeckým outsiderům, kteří v životě něco hledají a po něčem touží. Odzbrojovali svou bezelstnou upřímností, která nastavovala kruté zrcadlo ustrašené a prolhané morálce „socialistického“ Československa. Jeho složitý osud a vyhraněné názory přibližuje čtyřicetiminutový dokument Martina Slunéčka a Miloslava Šmídmajera Tři životy Vladimíra Pucholta (1996).
S LASKAVÝM SVOLENÍM PANA MILOŠE FIKEJZE
http://www.libri.cz/databaze/film/heslo/3922

Všichni dobří rodáci

VÁCLAV PROKŮPEK

VÁCLAV PROKŮPEK

Kůň - přítel člověka. Tato nádherná zvířata učarovala Václavu Prokůpkovi od dětství.

MIRKO ELIÁŠ

MIRKO ELIÁŠ

Nebudu předstírat neznalost. Choceň ani Chvojenec v Královéhradeckém kraji samozřejmě neleží.

JAN KŘTITEL VAŇHAL

JAN KŘTITEL VAŇHAL

Český klasicistní hudební skladatel a pedagog (*12. 5. 1739) mátl badatele ještě před druhou světovou válkou.

Knižní tipy

JANOV A LIGURSKÉ POBŘEŽÍ - Průvodce Víkend s rozkládací mapou

JANOV A LIGURSKÉ POBŘEŽÍ
Průvodce Víkend s rozkládací mapou

Poznejte Janov a Ligurské pobřeží s naším novým průvodcem a vychutnejte si každou minutu své dovolené.

VÁCLAV KRÁLÍČEK - TITANIC – nikdo nechtěl uvěřit

VÁCLAV KRÁLÍČEK
TITANIC – nikdo nechtěl uvěřit

Temná nedělní noc ze 14. na 15. dubna 1912 se stala tragickou pro nejluxusnější parník všech dob postavený společností White Star Line.

JAROSLAV FÁBERA, ALEŠ KRÁL - Rozhledny České republiky

JAROSLAV FÁBERA, ALEŠ KRÁL
Rozhledny České republiky

Kompletní přehled 421 rozhleden, včetně fotografií, map a rejstříku.

Hudební tipy

E. M. REMARQUE - Nebe nezná vyvolených

E. M. REMARQUE
Nebe nezná vyvolených


Nebe nezná vyvolených

„Každý, kdo ví něco o smrti, ví taky něco o lásce.“

JAROSLAV HUTKA - Skleněný den (2019)

JAROSLAV HUTKA
Skleněný den (2019)


Skleněný den (2019)


Po politickém albu Sto let nahrál Jaroslav Hutka novou desku, složenou naopak z písní lyrických, z nichž mnohé jsou inspirovány jeho pobyty v Indii.

MICHAL PAVLÍČEK - Pošli to tam!

MICHAL PAVLÍČEK
Pošli to tam!


Pošli to tam!

Michal Pavlíček sestavil novinkové autorské album v duchu svého vnímání hudby jako svobodného horizontu bez hranic a stylových omezení.

Hradecko

Na jednom břehu

23.května - čtvrtek od 00:00 hodin

17.ročník World music festivalu

Oživlý pravěk: Nejstarší Germáni u nás

23.května - čtvrtek od 09:00 hodin

Další z víkendových akcí v archeoparku ve Všestarech tentokrát proběhne v duchu nejstarších Germánů.

Art and Food festival Na jednom břehu

23.května - čtvrtek od 10:00 hodin

Tiskové zprávy

  Poklad na Stříbrném rybníku

Poklad na Stříbrném rybníku

Tradiční akce pro všechny děti a jejich rodiče se uskuteční 1. června od 14 do 18 hodin v areálu Autokempu Sříbrný rybník.

Již v sobotu se sejdeme Na jednom břehu v rámci ART AND FOOD FESTIVALU

Již v sobotu se sejdeme Na jednom břehu v rámci ART AND FOOD FESTIVALU

V sobotu 25. května se můžete před Letním kinem Širák těšit na výborné jídlo, nápoje, krásné šperky, módu, přírodní kosmetiku a další designové výrobky.

Slunečné počasí a nadupaný program na zemi i ve vzduchu přilákali přes dvacet tisíc návštěvníků

Slunečné počasí a nadupaný program na zemi i ve vzduchu přilákali přes dvacet tisíc návštěvníků

Hradec Králové – Slunečné počasí ve spojení silných strojů a profesionálů na zemi i ve vzduchu znovu přilákalo na královéhradecké letiště během dvou dnů více než dvacet tisíc návštěvníků.

Kalendárium

 <  KVĚTEN 2019  > 
POÚT STČT SOBNE
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Připravované akce

Kulturní akce - VOJENSKÝ A ŠPITÁLNÍ ŘÁD SV. LAZARA JERUZALÉMSKÉHO
Kulturní akce - TANGO ARGENTINO
Kulturní akce - Ú S M Ě V Y  2 0  19   -  obrazy, grafika, plastiky
Kulturní akce - DIVADLO DRAK LABYRINT
Kulturní akce - Festival Na jednom břehu
Kulturní akce - Art and Food festival Na jednom břehu
Kulturní akce - ČECHOMOR
Kulturní akce - Letní kino širák program červen 2019
Kulturní akce - Kinematograf 100

Kulturní, společenské, sportovní akce v Hradci Králové a okolí

Kulturní akce v Hradci KrálovéHradecká a kulturní společnost s.r.o.

Elektronická podoba Kulturního měsíčníku města Hradce Králové GÉČKO je vydávána ve spolupráci s Hradeckou kulturní a vzdělávací společností.
Změna programů vyhrazena - Za obsah inzerátů odpovídá zadavatel
Použití jakýchkoliv údajů či obrazového doprovodu z těchto stránek možné výhradně se svolením redakce

Partneři

TOPlist TOPlist