Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
BIO CENTRAL UVÁDÍ FILMOVÝ PLAKÁT V TREZORU
30.01.2019

„Fenomén „trezorových“ filmů je v kinematografiích tehdejšího východního bloku (a souběžně s tím i v kinematografiích postsocialistických) konstantou, která s sebou nese mnoho významů. Terryho ponožky ze své sbírky vybraly plakáty a další propagační materiály (filmové fotosky), jež mapují prostor trezorových filmů v rámci naší národní kinematografie s ohledem na odlišné stupně restrikcí, ale zároveň také na nespornou kvalitu a výpovědní hodnotu samotného výtvarného zpracování plakátů. Zároveň je výběr motivován snahou upozornit na snímky, které z různých důvodů dnes již stojí „ve stínu“ slavnějších perzekvovaných souputníků,“ zve na výstavu kurátor sbírky Terryho ponožky Pavel Rajčan.
Jakkoli se v portfoliu zestátněné československé kinematografie objevuje nejeden snímek, jež by sám o sobě dovedl svým tvůrcům zajistit trvalé místo v pantheonu tuzemských umělců, na mnoho z nich si museli diváci dlouhá léta počkat. V našich kinech tak nezřídka chyběly právě ony tituly, které o tehdejším životě v Československu podávaly nepřikrášlenou, leč pravdivou výpověď. Tyto filmy tematizovaly morální kocovinu 50. let (Tři přání), rozpad mezilidských vztahů (Všichni dobří rodáci), absurditu a nesmyslnost denně zažívanou (Případ pro začínajícího kata), narůstající agresivitu a nelidskost (O slavnosti a hostech) či bezvýchodnost společenského a politického uspořádání (Ucho).
Již v období vlády komunistického režimu nebo nejpozději v letech bezprostředně následujících po sametové revoluci roku 1989 byly perzekvované filmy představovány veřejnosti. Dnes působí označení trezorový film jako svého druhu žánr či způsob kategorizace, podle nějž je zdánlivě možno vymezit a dopředu odhadnout, jaký bude ideologický záměr toho kterého snímku. Stejně jako byly individuální důvody a podoby zákazu, i postižené filmy však tvoří heterogenní skupinu, která nezahrnuje pouze politicky / ideologicky zaměřené tituly, ale sociální dramata, podobenství, fantaskní narativy, komedie, kafkovsky absurdní snímky apod.
K prohlédnutí jsou ve foyer kina plakáty výrazných umělců generace nastupující, např. Milana Grygara, Josefa Vyleťala, Zdeňka Zieglera a dalších.
Od 1. února bude souběžně probíhat výstava hradecké výtvarnice Dominiky Cyprové v kavárně kina. Vystavené práce se budou dotýkat tématu ženství. Proto nese výstava přiléhavý název: The Woman You Are.
Všichni dobří rodáci

JOSEF ŠTOLBA
"Kdyby byly úsudky žen o ženách pravé, nebylo by na světě ani jediné krásné ženy."
On to byl fífák, pan spisovatel a doktor práv Štolba.

BOHUMÍR KRYL
Karla Kryla známe všichni. Ale kdo ví o Bohumíru Krylovi? Nejde o písničkářova otce, respektovaného prvorepublikového knihtiskaře. Bohumír Kryl, "Caruso kornetu", přišel na svět 2. května 1875 v Hořicích.
Tiskové zprávy

Festival Rock for People přidává doprovodný program, nabídne Hyde Park Civilizace, Losers Cirque Company nebo Prague Burlesque
Festival Rock for People, který v hradeckém Parku 360 od 11. do 15. června přivítá přes 150 hudebních shows, oznamuje doprovodný program.

JAROVÍN 2025 DOHODNOCEN
JAROVÍN, tradiční národní soutěž perlivých a růžových vín právě vybrala nejlepší domácí vína v osmi kategoriích. Odborná komise ve Velkých Pavlovicích hodnotila celkem 180 vín přihlášených 86 vinaři – a absolutní vítězství si odnesla Frankovka blanc de noir frizzante 2024, moravské zemské víno, VÍNO ZBOROVSKÝ 92,8 bodů.

JAZZOVÉ TÓNY OPĚT ROZEZVUČÍ MASARYKOVO NÁMĚSTÍ
Tradiční přehlídka jazzu nabídne Laca Decziho, Anitu Soul i Originální pražský synkopický orchestr.