Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
BIO CENTRAL UVÁDÍ FILMOVÝ PLAKÁT V TREZORU
30.01.2019
„Fenomén „trezorových“ filmů je v kinematografiích tehdejšího východního bloku (a souběžně s tím i v kinematografiích postsocialistických) konstantou, která s sebou nese mnoho významů. Terryho ponožky ze své sbírky vybraly plakáty a další propagační materiály (filmové fotosky), jež mapují prostor trezorových filmů v rámci naší národní kinematografie s ohledem na odlišné stupně restrikcí, ale zároveň také na nespornou kvalitu a výpovědní hodnotu samotného výtvarného zpracování plakátů. Zároveň je výběr motivován snahou upozornit na snímky, které z různých důvodů dnes již stojí „ve stínu“ slavnějších perzekvovaných souputníků,“ zve na výstavu kurátor sbírky Terryho ponožky Pavel Rajčan.
Jakkoli se v portfoliu zestátněné československé kinematografie objevuje nejeden snímek, jež by sám o sobě dovedl svým tvůrcům zajistit trvalé místo v pantheonu tuzemských umělců, na mnoho z nich si museli diváci dlouhá léta počkat. V našich kinech tak nezřídka chyběly právě ony tituly, které o tehdejším životě v Československu podávaly nepřikrášlenou, leč pravdivou výpověď. Tyto filmy tematizovaly morální kocovinu 50. let (Tři přání), rozpad mezilidských vztahů (Všichni dobří rodáci), absurditu a nesmyslnost denně zažívanou (Případ pro začínajícího kata), narůstající agresivitu a nelidskost (O slavnosti a hostech) či bezvýchodnost společenského a politického uspořádání (Ucho).
Již v období vlády komunistického režimu nebo nejpozději v letech bezprostředně následujících po sametové revoluci roku 1989 byly perzekvované filmy představovány veřejnosti. Dnes působí označení trezorový film jako svého druhu žánr či způsob kategorizace, podle nějž je zdánlivě možno vymezit a dopředu odhadnout, jaký bude ideologický záměr toho kterého snímku. Stejně jako byly individuální důvody a podoby zákazu, i postižené filmy však tvoří heterogenní skupinu, která nezahrnuje pouze politicky / ideologicky zaměřené tituly, ale sociální dramata, podobenství, fantaskní narativy, komedie, kafkovsky absurdní snímky apod.
K prohlédnutí jsou ve foyer kina plakáty výrazných umělců generace nastupující, např. Milana Grygara, Josefa Vyleťala, Zdeňka Zieglera a dalších.
Od 1. února bude souběžně probíhat výstava hradecké výtvarnice Dominiky Cyprové v kavárně kina. Vystavené práce se budou dotýkat tématu ženství. Proto nese výstava přiléhavý název: The Woman You Are.
Všichni dobří rodáci
VÁCLAV BAUMANN
Málokdo z nás asi prožil v životě tolik dobrodružství jako Václav Baumann. Narodil se 24. srpna 1916 v Jaroměři, dětství a mládí prožil v Holicích.
MOŘIC PÍCHA
Když se Mořic Pícha narodil, kalendář ukazoval 18. duben 1869.
SAMUEL FRITZ
Hrůzyplné vyvraždění indiánské vesnice ve filmu Misie, kdy jde dobrovolně s domorodci na smrt též bělošský duchovní, má reálný předobraz.
Tiskové zprávy
Hudebně-švestkový festival Vizovické Trnkobraní letos v novém termínu oznamuje kompletní program s Rybičkami 48, Divokým Billem a novinky v programu i komfortu
Moderátor Libor Bouček, stand-up Matonohy či Pavláska, travnatá zóna, zastřešené sezení
Romance česká – melodramy ve Filharmonii Hradec Králové
Koncertní sezóna Filharmonie Hradec Králové se zvolna chýlí ke svému závěru a v hlavní Bílé abonentní řadě zbývá filharmonikům odehrát již jen dva koncerty z původních osmi. Předposlední událostí této řady je ve čtvrtek 25. dubna koncert s názvem Romance česká, při kterém publikum uslyší mírně netradiční, ale pro českou hudbu reprezentativní žánr melodramu. Role recitátora se ujal herec Miroslav Táborský.
29. ročník Mezinárodního divadelního festivalu REGIONY odtajnil program. Připravte se na týden plný chvění, tekutosti a rovnováhy!
Hradec Králové, který se každoročně na konci června promění v epicentrum českého divadla, dnes zveřejnil kompletní program letošního 29. ročníku Mezinárodního divadelního festivalu REGIONY. Tento rok festival nabídne nadšencům divadla jedinečnou příležitost zúčastnit se bohatého programu plného divadelních, hudebních i pouličních vystoupení.