Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
LADISLAV JEZBERA / CHATRNÝ 100 | VERNISÁŽ
Rok 2025 je naplněn výstavními projekty oslavujícími 100. narozeniny Dalibora Chatrného, významného českého výtvarníka, experimentátora a pedagoga, který byl úzce spjat s Brnem. Aktuální výstava v Galerii Škroupovka „Když části jsou větší než celky“ představí tvorbu Ladislava Jezbery (nar. 1976, Hořice), v jehož dílech nalézáme společné filozofické podtexty zachycující podstatu okolního světa.
Žijeme v době, kdy se svět rozpadá na fragmenty, data, obrazy a individuální perspektivy. Celek se rozplývá a jeho význam se rozbíhá do stran; dějiny ztrácejí svůj směr. Tyto myšlenky vystihuje text Václava Bělohradského: „Když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně“, jehož část dala název této výstavě. Myšlenka fragmentárnosti zde není konstatováním ztráty, ale vyjádřením nového způsobu vidění světa – světa, jehož smysl se rodí z jednotlivých částí, jejich vztahů a napětí mezi nimi.
V tvorbě Ladislava Jezbery se drobné fragmenty každodennosti stávají samostatnými světy. Prach zachycený robotickými vysavači či stopami sušiček na prádlo je proměněn v artefakt, který odhaluje vztahy mezi materiálem, časem a prostorem. Proces sběru a transformace těchto fragmentů stojí na pomezí deníkového záznamu a garbologie, vědecké disciplíny zkoumající život lidí prostřednictvím odpadu. Systematizace a pečlivé shromažďování a prezentování jednotlivých nálezů zaznamenává okamžiky a místa, která nese vlastní význam; právě v jejich souhře vzniká smysl celku, nazvaného Generativní proces.
Spojení slov „nic moc, moc nic“ vstupuje do prostoru galerie jako lingvisticko-filozofická hra, v níž význam závisí na úhlu pohledu a pořadí slov. V prostorové instalaci se tato hra proměňuje v lineárně prostorový zážitek, kde prázdnota a fragmenty nabývají hmatatelné formy. Slovo „nic“ se zde stává symbolem prázdna i potenciálu, který umožňuje vznik nových významů – princip, klíčový pro chápaní celého Jezberova díla. Série Degenerativní změny ukazuje, jak lze význam celků měnit odstraňováním nebo úpravou jejich částí. Historický kontext je zdůrazněn použitím modrého pigmentu při digitálním UV tisku na keramiku, evokujícím tradiční majoliku.
Současný svět se zde setkává s minulostí, obdivuje ji i deformuje – a ukazuje, že fragmenty historie i každodenní zkušenosti mohou být materiálem pro nové vnímání skutečnosti.
Stejně tak je tomu v díle Vyhoďme ho z kola ven, kde samotný materiál nese kolektivní vzpomínky silně zakořeněné v české historii. Kovová tyč nalezená u Věže smrti v uranových dolech v Ostrově u Karlových Varů je artefaktem, který v nových souvislostech vydává svědectví o času a prostoru.
Žijeme v době, kdy se svět rozpadá na fragmenty, data, obrazy a individuální perspektivy. Celek se rozplývá a jeho význam se rozbíhá do stran; dějiny ztrácejí svůj směr. Tyto myšlenky vystihuje text Václava Bělohradského: „Když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně“, jehož část dala název této výstavě. Myšlenka fragmentárnosti zde není konstatováním ztráty, ale vyjádřením nového způsobu vidění světa – světa, jehož smysl se rodí z jednotlivých částí, jejich vztahů a napětí mezi nimi.
V tvorbě Ladislava Jezbery se drobné fragmenty každodennosti stávají samostatnými světy. Prach zachycený robotickými vysavači či stopami sušiček na prádlo je proměněn v artefakt, který odhaluje vztahy mezi materiálem, časem a prostorem. Proces sběru a transformace těchto fragmentů stojí na pomezí deníkového záznamu a garbologie, vědecké disciplíny zkoumající život lidí prostřednictvím odpadu. Systematizace a pečlivé shromažďování a prezentování jednotlivých nálezů zaznamenává okamžiky a místa, která nese vlastní význam; právě v jejich souhře vzniká smysl celku, nazvaného Generativní proces.
Spojení slov „nic moc, moc nic“ vstupuje do prostoru galerie jako lingvisticko-filozofická hra, v níž význam závisí na úhlu pohledu a pořadí slov. V prostorové instalaci se tato hra proměňuje v lineárně prostorový zážitek, kde prázdnota a fragmenty nabývají hmatatelné formy. Slovo „nic“ se zde stává symbolem prázdna i potenciálu, který umožňuje vznik nových významů – princip, klíčový pro chápaní celého Jezberova díla. Série Degenerativní změny ukazuje, jak lze význam celků měnit odstraňováním nebo úpravou jejich částí. Historický kontext je zdůrazněn použitím modrého pigmentu při digitálním UV tisku na keramiku, evokujícím tradiční majoliku.
Současný svět se zde setkává s minulostí, obdivuje ji i deformuje – a ukazuje, že fragmenty historie i každodenní zkušenosti mohou být materiálem pro nové vnímání skutečnosti.
Stejně tak je tomu v díle Vyhoďme ho z kola ven, kde samotný materiál nese kolektivní vzpomínky silně zakořeněné v české historii. Kovová tyč nalezená u Věže smrti v uranových dolech v Ostrově u Karlových Varů je artefaktem, který v nových souvislostech vydává svědectví o času a prostoru.
Do oslav stých narozenin Dalibora Chatrného přispívá Ladislav Jezbera zachyceným dechem tohoto autora. Koncept Co záleží na tom, kdo mluví? vznikl v roce 2006 a Jezbera v něm vyzýval umělce, teoretiky a filozofy, aby uchovali svůj dech v identických plastových vacích. Dech Dalibora Chatrného je nyní instalován přímo v prostorách galerie jako symbol přítomnosti i vzpomínky na tohoto autora.
Ladislav Jezbera (nar. 1976, Hořice) je český výtvarník a sochař, známý svou tvorbou na pomezí minimalistické sochy, instalace a konceptuálního umění. Studoval na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, kde byl žákem profesorů Vladimíra Preclíka a Jana Ambrůze. Jeho dílo je zastoupeno ve stálých sbírkách v Čechách (např. Galerie moderního umění Hradec Králové, Národní galerie Praha, Moravská galerie v Brně)
i v Itálii (Fondazione Arnaldo Pomodoro, Miláno).
i v Itálii (Fondazione Arnaldo Pomodoro, Miláno).
Všichni dobří rodáci
BEDŘICH HONZÁK
Muž, který se velmi zasloužil o hradecké zdravotnictví, měl v podstatě životní dráhu narýsovanou předem.
FILIP OBERLÄNDER
Vyměnit život v zapadlém podkrkonošském městečku za splněná klukovská dobrodružství chce nejen odvahu, ale hlavně peníze.
Tiskové zprávy
Vánoce už klepou na dveře a vám ještě chybí poslední dárky, které potěší vaše blízké? Možná na vás čekají u nás v Divadle Drak! Stačí si jen vybrat.
Všechny dárky můžete zakoupit až do 21. 12. 2025 v otevírací době na pokladně Divadla Drak a Galerie Labyrint. Dárkové poukazy a Zavěšenou vstupenku lze pořídit také elektronicky na našem e-shopu.
Klicperovo divadlo chystá nového Cyrana
Třetí letošní premiérou Klicperova divadla bude Cyrano, nová autorská úprava slavné hry Edmonda Rostanda.
Jiří Habart designovaným šéfdirigentem Filharmonie Hradec Králové
Filharmonii Hradec Králové čeká v příštím roce významná změna. Po osmiletém působení Švýcara Kaspara Zehndera stane od sezóny 2026/2027 na pozici šéfdirigenta český umělec Jiří Habart.
foto by Hanz Sedlar
Kalendárium akcí
Copyright © 2025, kulturahradec.cz. All Rights Reserved.




















































